12 lutego 2013

Rolada kakaowa

W ramach poświątecznych porządków wśród przepisów - te Święta były moimi pierwszymi u rodziców Męża. Trochę smutne bo z dala od domu...Jakieś takie inne:) Nie chciałam za bardzo ingerować w menu- bo wiadomo co region to inna tradycja, ale chciałam dorzucić coś od siebie - coś słodkiego. Coś co u mnie robiła i Babcia i Mama. I teraz będę robić i ja bo mi wyszło ! A co:)
Rolada kakaowa- bo nie wszyscy lubią mak.
Jest trochę praco- i czasochłonna ale efekt jest tego warty!


Z podanych składników wychodzą 2 średniej wielkości strucle (na formę keksową):
-0,5 kg mąki (ja użyłam poznańskiej)
-15 dag masła roślinnego
- 2 jaja
- 3 żółtka
- 15 dag cukru pudru
- 0,5 szklanki śmietany 18%
- 6 dag drożdży świeżych
- cukier waniliowy

w garnuszku rozrabiam: drożdże + 1 łyżka cukru pudru ---> rozetrzeć. Ma być trochę wodniste.

Na stolnicy: mąkę i resztę składników. Układam coś w formie kopczyka. Dodaję drożdże. Zagniatam,wyrabiam. Jak trzeba - dodaję mąki. Nie może się lepić do rąk. Robię sobie kulkę i dzielę ją na pół. Każdy z placków rozwałkowuję.

Masa:
-opakowanie kakao (ciemne, deco moreno lub wawel)
- cukier puder
- masło roślinne
- śmietana 
Nie podaję proporcji - bo robię "na oko" - masa musi mieć odpowiednią konsystencję do smarowania - steruję masłem i śmietaną. Nie może być za rzadkie ale także nie może być za twarde.
Wszystko wrzucam do miski i mieszam. Obserwuję, co mi wychodzi i albo dodaję masła albo śmietany.

Na rozwałkowanym placku rozsmarowuję połowę masy. Ciasto zawijam jak roladę i delikatnie wkładam do formy wyłożonej papierem. To samo robię z drugim plackiem.
Piekę około 45 minut w 180 stopniach. Do suchego patyczka.
Jak już pewnie wspominałam z 1000 razy nie mam piekarnika tylko prodiż - ja zrobiłam tylko 1 wałeczek i ułożyłam go w rogala powiedzmy:) w mojej maszynie. Najpiękniejsze po upieczeniu nie było (bardzo wyrosło i pękło)- ale było bardzo smaczne. Jak się nie ma co się lubi , to się lubi co się ma:) Jak będzie piekarnik, będą foremki, ciasta będą bardziej...geometrycznie poprawne:)

A w środku wyglądało tak i tak pojechało na Święta:
Smacznego!!!





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz